Google Photos از هوش مصنوعی برای مدیریت خاطرات شما استفاده می‌کند، اما آیا باید به آن اعتماد کرد؟

تصویر کیمیا تقدیری

کیمیا تقدیری

 

Google Photos در آستانه یک تغییر اساسی است که می تواند به طور قابل توجهی بر نحوه استفاده ما از عکس ها و ویدیوها در زندگی روزمره تأثیر بگذارد. این شرکت امیدوار است با ادغام مدل‌های Gemini AI خود با Google Photos، ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی را فعال کند که بسیار فراتر از اشتراک‌گذاری و لذت بردن از عکس‌های امروزی است. همچنین برخی از نگرانی‌های معتبر حفظ حریم خصوصی را برای آینده ایجاد می‌کند.

 

همانطور که ساندار پیچای ، مدیر عامل گوگل در کنفرانس اخیر توسعه دهندگان Google I/O 2024 اعلام کرد ، ویژگی جدید ” Ask Photos ” ویژگی جستجوی داخلی پلتفرم را به یک ربات چت کامل که قادر به استخراج و پردازش همه نوع اطلاعات از یک ربات است ارتقا می دهد. کتابخانه کاربر و حتی انجام کارهای خلاقانه در پاسخ به درخواست های متنی. Google Photos مدت‌هاست که دارای قابلیت‌های هوش مصنوعی مانند جستجو بر اساس محتوا، پیشنهادات هوشمند و ابزارهای ویرایشی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Magic Eraser است. با این حال، چیزی که Ask Photos را متفاوت می‌کند این است که چگونه یک کتابخانه عکس معمولی را به یک پایگاه داده بصری تبدیل می‌کند، که به طور بالقوه تمام طول عمر را در بر می‌گیرد و شامل همه چیزهایی است که شخص آن‌قدر مهم می‌داند که ارزش عکاسی یا ضبط کردن را داشته باشد.

کلید ارتقاء این است که Gemini چگونه به کاربران اجازه می دهد کتابخانه های در حال رشد عکس ها و ویدیوهای خود را با استفاده از زبان روزمره به جای عبارات جستجوی دقیق ساخته شده جستجو کنند. در عوض، کاربران با Google Photos طوری صحبت می‌کنند که انگار یک شخص واقعی است که نه تنها محتوای هر عکس و ویدیویی را که گرفته‌اند به خاطر می‌آورد، بلکه می‌فهمد.

 

گوگل سوالاتی را ارائه می دهد، از جمله “بهترین عکس از هر پارک ملی که بازدید کرده ام را به من نشان بده”، “شماره پلاک من دوباره چیست؟” و “به من نشان دهید شنای لوسیا چگونه پیشرفت کرده است.” در هر مورد Ask Photos می‌تواند با پاسخ‌های متنی یا مبتنی بر تصویر پاسخ دهد.

به گفته گوگل، Ask Photo همچنین می‌تواند از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد محتوای جدید برای شما، مانند حلقه‌های برجسته یا پیشنهاد زیرنویس‌های مناسب برای پست‌های رسانه‌های اجتماعی شما استفاده کند.

 

گرفتن انواع جدید عکس

با توجه به قدرت این جستارهای پیشرفته، می‌توانم خودم را ببینم که عکس‌های بیشتری از چیزهای پیش پا افتاده می‌گیرم، حتی چیزهایی که بعید می‌دانم هرگز بخواهم دوباره به آن‌ها نگاه کنم، صرفاً برای ارائه Ask Photos با اطلاعات زمینه‌ای اضافی. اگر آن‌طور که گوگل ادعا می‌کند کار می‌کند، می‌توانم استفاده از آن را به‌عنوان شکلی از «حافظه عکاسی» پیش‌بینی کنم که به من امکان می‌دهد به سرعت جزئیاتی را که در غیر این صورت مطمئناً فراموش می‌کردم، به خاطر بیاورم.

 

نگرانی های حریم خصوصی

با این حال، تحویل این اطلاعات به یک هوش مصنوعی بدون خطر نیست. در حالی که Ask Photos این پتانسیل را دارد که سرگرم‌کننده و بسیار مفید باشد، اما نمی‌توان از این واقعیت دور شد که همه اینها کمی ترسناک به نظر می‌رسند. اگر قرار است Google Photos مانند یک شخص واقعی رفتار کند، باید شخصی باشد که بتوانیم خصوصی‌ترین اطلاعات خود را به او اعتماد کنیم.

برای رسیدگی به این موضوع، Google بیانیه حریم خصوصی زیر را در رابطه با Ask Photos بیان می‌کند: «اطلاعات موجود در عکس‌های شما می‌تواند عمیقاً شخصی باشد و ما مسئولیت محافظت از آن‌ها را بسیار جدی می‌پذیریم. اطلاعات شخصی شما در Google Photos هرگز برای تبلیغات استفاده نمی شود. و افراد مکالمات و داده‌های شخصی شما را در Ask Photos بررسی نمی‌کنند، مگر در موارد نادر برای رسیدگی به سوء استفاده یا آسیب. ما همچنین هیچ محصول هوش مصنوعی مولد خارج از Google Photos را در مورد این داده‌های شخصی، از جمله سایر مدل‌ها و محصولات Gemini، آموزش نمی‌دهیم. مثل همیشه، همه داده‌های شما در Google Photos با اقدامات امنیتی پیشرو در صنعت ما محافظت می‌شوند.»

با این حال، مشخص نیست که گوگل چگونه تشخیص می‌دهد که کدام موارد نادر مداخله انسان را تضمین می‌کند، اما به نظر می‌رسد Ask Photos حریم خصوصی بیشتری نسبت به چت ربات معمولی Gemini ارائه می‌کند که زیرمجموعه‌ای از مکالمات کاربران را برای بررسی انسانی پس از حذف شناسایی کاربر ارسال می‌کند. اطلاعات با استفاده از “ابزارهای خودکار”.

باید دید که Ask Photos در عمل چقدر خوب عمل خواهد کرد، اما اگر چیزی شبیه به دموی شبیه‌سازی شده گوگل باشد، این می‌تواند شروعی برای کار بسیار بزرگی برای Google Photos باشد.

گوگل قصد دارد در تابستان امسال Ask Photos را با “قابلیت های بیشتر در آینده” عرضه کند. هنوز مشخص نیست که آیا این ویژگی در زمان راه‌اندازی از نظر جغرافیایی محدود خواهد شد یا اینکه باید به صراحت توسط کاربران نهایی فعال شود.

ارسال دیدگاه