در دهه گذشته، بسیاری از کارمندان اپل که روی پروژه خودروی مخفی این شرکت با نام رمز داخلی تایتان کار میکردند، که الان میتوان فاجعه تایتانیک هم صدا کرد. آنها میدانستند که این پروژه احتمالاً شکست خواهد خورد.
در زمان مرگ – سهشنبه، زمانی که مدیران داخلی اعلام کردند که پروژه در حال نابودی است و بسیاری از اعضای تیم برای کار روی هوش مصنوعی دوباره منصوب شدهاند – اپل بیش از ۱۰ میلیارد دلار در این پروژه سوزاند و ماشین به عقب برگشته بود. به گفته دهها نفری که در دهه گذشته روی این پروژه کار کردهاند، به عنوان یک وسیله نقلیه الکتریکی با ویژگیهای کمک در رانندگی مانند رقیب اصلی آن، تسلا شروع شد. نابودی پروژه خودرو نشانی از تلاش اپل برای توسعه محصولات جدید در سالهای پس از مرگ استیو جابز در سال ۲۰۱۱ بود. این تلاش چهار رهبر مختلف داشت، که در چندین دور اخراج شدند. اما به دلیل اینکه توسعه نرمافزار و الگوریتمها برای خودرویی با ویژگیهای رانندگی خودران بسیار دشوار بود، تا حد زیادی دچار مشکل شد و در نهایت شکست خورد.
زمانی که اپل پروژه خودروی خود را در سال ۲۰۱۴ راه اندازی کرد، در میان انبوه سرمایه گذاران، مدیران، مهندسان و شرکتهایی بود که به دنبال ایده یک خودروی خودران بودند. پس از اینکه گوگل آزمایش نمونههای اولیه را در جاده های عمومی کالیفرنیا آغاز کرد، قدرتها در سراسر سیلیکونولی اصرار داشتند که وسایل نقلیه خودران به زودی رایج خواهند شد، اپل هم علاقهای به عقب ماندن در این رقابت نداشت. به گفته سه نفر از آشنایان نزدیک به پروژه، در آن زمان، این شرکت با سؤالات مهندسان برتر خود در مورد پروژه بعدی خود سروکار داشت. اپل واچ را به تازگی تمام کرده بود و بسیاری از مهندسان برای شروع کار روی پروژه جدید بیقرار بودند. تیم کوک، مدیر اجرایی اپل، این پروژه را تا حدی برای جلوگیری از مهاجرت مهندسان به تسلا تایید کرد.
اپل همچنین باید راه های جدیدی برای گسترش تجارت خود مییافت. این شرکت پیشبینی میکرد که فروش آیفون در سالهای آینده کاهش یابد. اتومبیلها بخشی از صنعت حملونقل ۲ تریلیون دلاری بودند که میتوانست به اپل کمک کند که تا آن زمان تقریباً ۲۰۰ میلیارد دلار تجارت بود.
اعضای تیم میدانستند که بر خلاف واقعیتهای تلخ کار میکنند، چرا که اگر زمانی به بازار عرضه شود، احتمالاً یک خودروی اپل حداقل ۱۰۰۰۰۰ دلار قیمت خواهد داشت و همچنان در مقایسه با گوشیهای هوشمند و هدفونها سود بسیار کمی دارد. همچنین این موضوع که سالها پس از تسلط تسلا بر بازار وارد بازار خواهد شد. به گفته دو نفر از آشنایان با این مذاکرات، این شرکت درباره خرید تسلا با ایلان ماسک مذاکراتی انجام داده است. اما در نهایت تصمیم گرفت که ساخت خودروی شخصی خود منطقیتر از خرید و ادغام یک کمپانی دیگر است.
به گفته افراد آشنا، این پروژه از زمان آغاز به کار با دیدگاههای متفاوت در مورد آنچه که باید باشد، دچار مشکل بود. استیو زادسکی، که در ابتدا رهبری این تلاش را بر عهده داشت، قصد داشت که خودرویی الکتریکی بسازد که با تسلا رقابت کند. جانی آیو، مدیر ارشد طراحی اپل، قصد داشت یک خودروی خودران را دنبال کند، که اعضای تیم نرمافزار عقیده داشتند که این کار میتواند انجام شود. تیم خودرو که تا سال جاری از بیش از ۲۰۰۰ کارمند تشکیل شده بود، شامل مهندسانی بود که برای ناسا کار کرده بودند و یا خودروهای مسابقهای را برای پورشه توسعه داده بودند. این گروه مجموعهای از فنآوریهای جدید، از جمله شیشه جلویی که میتواند جهتهای چرخشی را نشان دهد و سانروف که دارای پلیمر ویژه برای کاهش گرمای خورشید است، توسعه دادند.
برای تقویت روحیه و راهنمایی، مدیران ستارهای مانند آقای آیو(Ive) و رئیس مهندسی مک، باب منسفیلد(Bob Mansfield)، درگیر شدند. این شرکت چندین استارت آپ را برای پیوستن به تیم خودرو خریداری کرد. در سال ۲۰۲۱، اپل برای هدایت پروژه به سمت موفقیت، کوین لینچ، مدیر اجرایی اپل واچ را به عنوان مسئول این خودرو قرار داد. آقای آیو و تیم طراحانش مفاهیمی را برای خودرویی طراحی کردند که شبیه یک مینی ون اروپایی مانند فیات مولتی پلا است که دارای نیم دوجین پنجره و سقف خمیده است. بدون فرمان بود و با استفاده از دستیار مجازی اپل، سیری، کنترل میشود. اما در سال ۲۰۱۶، مشخص شد که تلاش خودرو با مشکل مواجه شده است. آقای زادسکی اپل را ترک کرد و جانشین او، آقای منسفیلد، به تیمی که روی این پروژه کار میکردند گفت که تمرکز خود را از ساخت خودرو به ساخت نرمافزار خودروهای خودران تغییر خواهند داد.
اپل مجوزهایی را از کالیفرنیا برای شروع تست رانندگی خودروهای کاربردی اسپرت لکسوس مجهز به سنسور و رایانه دریافت کرد. این شرکت پیش از انعقاد قراردادی با فولکس واگن برای ارائه ون های ترانسپورتر برای شاتلهای خودران در محوطه اپل، با خودروسازانی مانند بیامو، نیسان و مرسدس بنز مذاکره کرد.
دو رهبر دیگر در سالهای بعد مسئولیت خودرو را بر عهده گرفتند. داگ فیلد، یکی از مدیران سابق تسلا، بیش از ۲۰۰ کارمند خود را در این پروژه اخراج کرد، زیرا او به تلاش برای ساخت سیستم خودران آن تمایل داشت. سپس آقای لینچ که در سالهای اخیر جانشین او شد، برنامههای شرکت را معکوس کرد و به ایده اولیه خود برای ساخت خودروی الکتریکی بازگشت. در آغاز سال جاری، رهبری اپل تصمیم گرفت که استفاده بهتر از زمان شرکت برای کار بر روی هوش مصنوعی مولد است. این شرکت گفت که برخی از اعضای تیم پروژه تایتان برای کار بر روی هوش مصنوعی مجددا منصوب خواهند شد. در مصاحبههای روز چهارشنبه با نیویورک تایمز، افرادی که روی این پروژه کار میکردند، تصمیم به تعطیلی آن را ستودند و گفتند که فناوری پشت A.I مولد است و میتواند برای آینده تجارت بسیار مهم آیفون این شرکت بسیار ارزشمند باشد.
پروژه خودروی مرده اپل با فناوری های زیربنایی آن جان سالم به در خواهد برد. به گفته سه نفری که در مورد پروژه ها توضیح داده شده اند، این شرکت قصد دارد از آنچه در مورد هوش مصنوعی و اتوماسیون یاد گرفته استفاده کند و آن را در سایر فناوری هایی که در حال تحقیق هستند، از جمله AirPods مجهز به A.I با دوربین، دستیار ربات و واقعیت افزوده به کار گیرد.
بیشتر بخوانید:
on پشت پرده پروژه خودرو محکوم به مرگ اپل