CDN چیست و چگونه می‌تواند به وب‌سایت شما سرعت ببخشد؟

What is CDN
تصویر یاسر دهقان

یاسر دهقان

بعضی وقت ها ممکن است که کاربر در یک منطقه جغرافیایی باشد و سرور در یک منطقه جغرافاییی ذیگر باشد. در این صورت اگر فاصله بین کاربر و سرور زیاد باشد ممکن ارسال اطلاعات به کندی صورت بگیرید. به خصوص اگر این اطلاعات عکس و فیلم باشند که حجم بالایی دارند. تاخیر دریافت اطلاعات می تواند تجربه ناخوشایدنی را برای کاربر رقم بزند. یک راه حل برای افزایش سرغت ذریافت اطلاعات این هست که یکسری اطلاعات ثابت مانند عکس و فیلم را که حجم بالایی دراند در سرور های نزدیک به کاربر ذخیره کنیم تا ارسال اطلاعات سریع تر باشد. CDN این ویژگی را برای ما فراهم می کند.

CDN چیست ؟

شبکه تحویل محتوا (CDN) شبکه‌ای از سرورهای به‌هم‌پیوسته است که سرعت بارگذاری صفحات وب را برای برنامه‌های داده‌محور افزایش می‌دهد. CDN می‌تواند به معنای  Content Delivery Network یا  content distribution network باشد. وقتی کاربری از یک وب‌سایت بازدید می‌کند، داده‌ها از سرور آن وب‌سایت باید از طریق اینترنت به رایانه کاربر برسند. اگر کاربر از آن سرور فاصله زیادی داشته باشد، بارگذاری یک فایل بزرگ، مانند ویدئو یا تصویر وب‌سایت، زمان زیادی می‌برد. در عوض، محتوای وب‌سایت روی سرورهای CDN که به‌صورت جغرافیایی به کاربران نزدیک‌تر هستند، ذخیره می‌شود و سریع‌تر به رایانه‌های آن‌ها می‌رسد.

مطالب مرتبط

Caching چیست؟

نحوه عملکرد CDN

هنگامی که کاربری قصد دسترسی به اطلاعات موجود در یک CDN را دارد، ابتدا توسط روش‌هایی نزدیک‌ترین CDN به کاربر پیدا می‌شود. این سرور منتخب به عنوان واسطه‌ای بین کاربر و وب‌سرور عمل می‌کند. وب‌سرور می‌تواند اطلاعات مورد نیاز را در CDN ذخیره کند تا کاربر بتواند آن را سریع‌تر دریافت کند. در مواقعی که سرور اصلی با مشکل مواجه شده و از دسترس خارج می‌شود، کاربر همچنان می‌تواند به اطلاعات ذخیره‌شده در CDN دسترسی داشته باشد.

CDNها از روش‌های مختلفی برای کاهش حجم فایل‌ها و الگوریتم‌هایی برای افزایش سرعت انتقال داده‌ها استفاده می‌کنند.

در اینجا جزئیات بیشتری از نحوه عملکرد CDN ارائه شده است:

  1. درخواست محتوا: کاربر درخواستی را برای یک فایل خاص از یک وب‌سایت ارسال می‌کند.
  2. جستجوی CDN: درخواست به شبکه CDN ارسال می‌شود. نزدیک‌ترین  سرور CDN خود را به کاربر پیدا می‌کند.
  3. بررسی حافظه  : CDN بررسی می‌کند که آیا فایل مورد نظر در حافظه آن سرور CDN موجود است یا خیر.
  4. ارائه محتوا:
    •  وجود محتوا: اگر فایل در حافظه CDN باشد، مستقیماً از سرور CDN به کاربر ارائه می‌شود. این سریع‌ترین سناریو است زیرا نیازی به مراجعه به سرور اصلی وجود ندارد.
    • نبود محتوا: اگر فایل در حافظه CDN نباشد، CDN آن را از سرور اصلی درخواست می‌کند. پس از دریافت، CDN فایل را در حافظه خود ذخیره می‌کند و سپس آن را به کاربر ارائه می‌دهد.
  5. ذخیره‌سازی برای درخواست‌های آینده: با ذخیره‌سازی فایل در حافظه، CDN می‌تواند به درخواست‌های بعدی کاربران برای همان فایل به سرعت پاسخ دهد.
What is CDN
کاربر به سرور CDN نزدیک تر از سرور اصلی هست.

مزایای CDN:

  • سرعت بارگذاری سریع‌تر: CDNها با ارائه محتوا از سرورهای نزدیک به کاربر، زمان بارگذاری صفحه را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند.
  • بهبود دسترس‌پذیری: CDNها با توزیع محتوا در سرورهای مختلف، در صورت بروز مشکل در سرور اصلی، همچنان به ارائه محتوا به کاربران ادامه می‌دهند.
  • کاهش بار سرور: CDNها با ارائه محتوا به جای سرور اصلی، به کاهش بار سرور و بهبود عملکرد کلی وب‌سایت کمک می‌کنند.
  • امنیت بهتر: CDNها می‌توانند با ارائه خدمات امنیتی مانند فایروال و احراز هویت، به محافظت از وب‌سایت‌ها در برابر حملات سایبری کمک کنند

 

CDN چه اطلاعاتی را می تواند ذخیره کند

شبکه‌های تحویل محتوا (CDNها) بیشتر برای ذخیره‌سازی اطلاعات ثابت استفاده می‌شوند. اطلاعات ثابت به داده‌هایی گفته می‌شود که برای همه کاربران یکسان هستند و به طور مکرر تغییر نمی‌کنند. این نوع اطلاعات شامل موارد زیر می‌شود:

  • فایل‌های استاتیک: تصاویر، ویدیوها، فایل‌های جاوا اسکریپت، CSS و سایر فایل‌هایی که به ندرت تغییر می‌کنند.
  • محتوای متنی: مقالات، پست‌های وبلاگ و سایر صفحات وب که به طور مکرر به‌روزرسانی نمی‌شوند.

با این حال، برخی از CDNهای پیشرفته و جدید می‌توانند اطلاعات پویا را نیز ذخیره کنند. اطلاعات پویا به داده‌هایی گفته می‌شود که بسته به کاربر، زمان، مکان یا عوامل دیگر می‌تواند برای افراد مختلف متفاوت باشد.

ذخیره‌سازی اطلاعات پویا در CDN چالش‌های بیشتری را به همراه دارد، زیرا این اطلاعات ممکن است نیاز به به‌روزرسانی مکرر داشته باشند. با این حال، CDN های پیشرفته می‌توانند با استفاده از تکنیک‌های مختلف این اطلاعات را به طور کارآمد ارائه کنند.

CDN در مقابل وب هاست

با وجود استفاده از فناوری مشابه، CDN ها و وب هاست ها اهداف متمایزی دارند. در ادامه به مهم ترین تفاوت های این دو می پردازیم:

  • ذخیره سازی محتوا: برخلاف وب هاست ها، CDN محتوا را برای همیشه به کاربران  ارائه نمی دهند و تنها امکان ذخیره سازی و کش موقت محتوا را فراهم می آورند.
  • شبکه توزیع محتوا: وب هاست معمولا دسترسی به یک سرور واحد را فراهم می کند که همه چیز را از ترجمه نام دامنه تا ارائه درخواست ها مدیریت می کند. از طرف دیگر، CDN ها از شبکه ای از سرورها استفاده می کنند که به صورت جهانی توزیع شده اند و در نتیجه زمان پاسخگویی وب سایت ها را کاهش می دهند زیرا داده ها از نزدیک ترین موقعیت لبه ارائه می شوند.
  • مسئولیت: وظیفه وب هاست میزبانی وب سایت است. در حالی که یک CDN محتوا را میزبانی نمی کند، آن را در  شبکه CDN ذخیره می کند تا عملکرد را بهبود بخشد. اکثر وب سایت هایی که با مشکلات عملکرد دست و پنجه نرم می کنند از CDN استفاده می کنند.
  • نوع محتوا: وب هاست ها از همه انواع محتوا پشتیبانی می کنند اما CDN ها فقط داده های ایستا را ارائه و میزبانی می کنند. در نتیجه بار کاری روی سرورهای CDN کاهش می یابد و به آنها اجازه می دهد تا بر وظایف دیگر خود در شبکه تمرکز کنند.
  • ایمنی و پایداری: مشکلاتی مانند پهنای باند محدود، قطعی سرویس و خطرات امنیتی گاهی اوقات در وب هاستینگ سنتی رخ می دهد. CDN ها با استفاده از ذخیره سازی محتوا روی سرورهای لبه، این مشکلات را برطرف می کنند.

 

 

ارسال دیدگاه