زبان برنامه نویسی پایتون در حال حاضر یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی هست. این زبان syntax ساده دارد که باعث می شود یادگیری این زبان برای کسانی که از قبل برنامه نویسی نکرده اند هم آسان باشد. همین موضوع هست که این زبان را جذاب و محبوب کرده است.
جالب است بدانید که پایتون نام خود از یک برنامه کمدی با عنوان Monty Python’s Flying Circus گرفته است. برای همین می شود گفت که طنز بخشی از فرهنگ زبان برنامه نویسی پایتون هست و توسعه دهندگان پایتون سعی کرده اند در پس این سادگی زبان گنجینهای از ویژگیهای جالب و طنزآمیز را قرار دهند.
توسعهدهندگان پایتون، با ذوقی سرشار، المانهای جالب و غیرمنتظرهای را در این زبان گنجاندهاند که میتواند برای هر برنامهنویسی کنجکاو، جذاب و سرگرمکننده باشد. اگر شما هم جزو علاقهمندان به پایتون هستید، با ما همراه شوید تا به دنیای شگفتانگیز این ویژگیهای پنهان قدم بگذاریم.
HELLO WORLD
مطمنئا شما برنامه hello world را در پایتون هنگامی که برنامه نویسی را شروع کردید اجرا کرده اید. این برنامه یک تست هست که معمولاٌ وقتی شما یک زبان برنامه نویسی جدید را یاد می گیرید آن را اجرا می کنید.
زبان برنامه نویسی پایتون راه حل جالب تری برای این کار ارائه می دهد. شما می توانید با افزودن __module __hello به برنامه این کار انجام دهید و وقتی که برنامه را اجرا می کنید !Hello world برای شما چاپ می شود.
> import __hello__
Hello world!
ZEN OF PYTHON
وقتی ما در پایتون ماژول this
را وارد میکنیم، 19 اصل جالب و خواندنی دربارهی فلسفهی طراحی پایتون نمایش داده میشود. این اصول، راهنمایی برای نوشتن کدهای بهتر، تمیزتر و پایتونیتر هستند.
>> import this
Beautiful is better than ugly.
Explicit is better than implicit.
Simple is better than complex.
Complex is better than complicated.
Flat is better than nested.
Sparse is better than dense.
Readability counts.
Special cases aren’t special enough to break the rules.
Although practicality beats purity.
Errors should never pass silently.
Unless explicitly silenced.
In the face of ambiguity, refuse the temptation to guess.
There should be one– and preferably only one –obvious way to do it. Although that way may not be obvious at first unless you’re Dutch.
Now is better than never.
Although never is often better than *right* now.
If the implementation is hard to explain, it’s a bad idea.
If the implementation is easy to explain, it may be a good idea
Namespaces are one honking great idea — let’s do more of those!The Zen of Python, by Tim Peters
برای مطالعه بیشتر این اصول می توانید بلاگ زیر را مطالعه کنید.
Zen of Python الگوهای طراحی برای نوشتن کد های کارآمد در پایتون
همچنین ماژول this یک درس زندگی هم در خودش دارد.
>> import this
>>> love = this
>>> this is love
True
>>> love is True
False
>>> love is False
False
>>> love is not True or False
True
>>> love is not True or False; love is love
True
Uncle Barry
بری وارشو، یکی از برنامهنویسان تأثیرگذار هستهی پایتون که به عمو بری معروف بود، طرفدار استفاده از علامت <>
به جای !=
برای نشان دادن نامساوی در پایتون بود. در واقع، در مراحل اولیه توسعه پایتون، هر دو علامت در نظر گرفته شده بودند و بری وارشو یکی از حامیان جدی علامت <>
بود.
اگرچه در نهایت علامت !=
به عنوان استاندارد انتخاب شد، پایتون این امکان را به شما میدهد تا با استفاده از ماژول __future__
، به سبک برنامهنویسی بری وارشو برگردید. با افزودن خط زیر به ابتدای کدتان، میتوانید از علامت <>
به جای !=
استفاده کنید:
>>> from __future__ import barry_as_FLUFL>>> 0 != 1SyntaxError: with Barry as BDFL, use ‘<>’ instead of ‘!=’>>> 0 <> 1True>>> 1 <> 1False
Braces
وقتی از زبانهای برنامهنویسی دیگری مثل جاوا یا سی به پایتون میآیید، یکی از اولین چیزهایی که متوجه میشوید این است که پایتون از آکولاد ({}) برای مشخص کردن بلوکهای کد استفاده نمیکند. در عوض، پایتون از تورفتگی (Indentation) استفاده میکند تا نشان دهد کدام خطوط به یک بلوک خاص تعلق دارند.
این روش ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما در واقع باعث میشود کدهای پایتون بسیار خواناتر و منظمتر شوند. تورفتگی به طور واضح ساختار کد را نشان میدهد و از خطاهای ناشی از جاگذاری اشتباه آکولاد جلوگیری میکند.
با این حال، برخی از برنامهنویسان که به استفاده از آکولاد عادت دارند، دوست دارند این ویژگی را در پایتون داشته باشند. به همین دلیل، ممکن است وسوسه شوید که با استفاده از ماژول __future__
سعی کنید آکولادها را به پایتون اضافه کنید.
اما اگر این کار را انجام دهید، با یک پیام خطای جالب روبهرو خواهید شد. این پیام به شما یادآوری میکند که پایتون یک فلسفه طراحی خاص دارد و استفاده از آکولاد با این فلسفه در تضاد است.
> from __future__ import braces
SyntaxError: not a chance
کمیک پایتون
حوصله تان سزرفته و به دنبال یک سرگرمی هست. پایتون یک کمیک درون خودش دارد که با افزودن ماژول Antigravity شما به یک صفحه ای هدایت می شود که یک کمیک در آن قرار دارد و می توانید آن را مطالعه کنید.
>> import antigravity
همجنین یک function با نام ()antigravity.geohash وجود دارد که با دادن محل و ساعت یک محل به طور خودکار انتخاب می کند.
on پایتون و گنجینههای پنهان: نکات جالب در مورد زبان برنامه نویسی پایتون